tisdag 23 januari 2007

Föll på långa örhängen

På tal om vad som är stilmässigt korrekt eller inte. Jag vet att följande händelse låter som om det var på stenåldern, men den utspelades i mitt yrkesliv för drygt tio år sedan.
Det var mitt under brinnande finanskris och arbetsgivaren hade tusentals ansökningar till ett antal tjänster för nyutexaminerade. De lyckliga som valts ut för intevju gick igenom ett antal intervjuer med anställda på olika hierarkiska nivåer. En tjej hade klarat sig igenom med mycket positiva omdömen och skulle nu intervjuas av en chef på den allra högsta nivån. Men där blev det nobben. Några av de tidigare intervjuarna blev väldigt förvånade för de tyckte att kandidaten verkligen var bra och undrade varför.
Svaret var att det inte var några brister i den formella kompetensen utan att det hela faktiskt var en stilfråga. Vederbörande hade hängande örhängen och denne chef (medelålders man, själv alltid korrekt klädd) ansåg att detta inte var korrekt . Hans inställning var att örhängen burna under arbetstid ska sitta "dicht an" i öronsnibben.
Jag tycker att ovanstående inställning är väl extrem. Örhängen som hänger en bit ned och som är hyfsat diskreta, kan man tillåta även under kontorstid. Sedan tycker jag inte att de ska vara så långa att de nästan nuddar axlarna eller volymiösa som ett par elefantöron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.