måndag 8 januari 2007

Dagens doft - Poison

I dag har jag den gamla otäckingen (tycker många) Diors Poison skapad av Jean Guichard 1985. Poison är åttiotalet förkroppsligat och ger starka associationer till studietiden då den var väldigt hypad. Själv hade jag hemskingen (tycker jag idag) Oscar från de la Renta som tillhör samma blom-orientaliska doftfamilj men som är mer utvattnad mm än Poison. Minns att en redan på den tiden chic vännina bar Poison.
Poison inleder med lite (då ialla fall) ovanliga toppnoter som coriander, spansk peppar, plommon och anis. Sedan följer ros, nejlika, tuberose och kanel. I basen finns en hel del mysk, ambra, sandelträ och söt kåda. På mig själv känner jag mest plommon, nejlika och mysk.
Idag vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till Poison. Den var banbrytande på sin tid men känns inte längre så speciell, trots att den här dofttypen inte är vanlig idag. Jag tyckte mer om den för några år sedan. Det finns en liten obehaglig likhet med Oscar, men den tar som tur är inte överhanden.
Poison faller ut ganska bra på mig, som alla Diors parfymer. Diors doftbas passar mig bra. Jag har Edt versionen och den känns lite urvattnad jämfört med vad man förväntar sig av det giftiga namnet. Den sitter inte så bra, doften fragmenteras tyvärr en del under dagens gång. Att jämföra med tex Dunes hållbarhet som trots att den också är en Edt sitter till dagen efter.
Summa summarum får ordet medioker sammanfatta Poison.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.