söndag 14 januari 2007

Dagens doft - Acqua di Giò pour Homme

Fortsätter på temat herrdofter på dam. Idag har jag lånat Armanis Acqua di Giò pour Homme från 1996. Trodde nog den skulle passa bättre än den faktiskt gör på mig, men den är helt enkelt för maskulin. Den saknar den lite söta ton som finns i unisexdoften Agua de Loewe vilken påminner om AdG och passar jättebra på mig. Kan tänka mig att AdG passar bra på vissa damer men på mig slår en herrig, colongeliknande ton igenom.
Annars gillar jag doften mycket trots att den är en evig "top ten" doft. Men just detta att den faktiskt överlever på topplistorna efter tio år visar att det ändå är frågan om en i grunden bra doft.
Doften är inom kategorin citrus-vatten och är i första hand en sommardoft. Jag tycker ändå att man kan använda den året runt då den har en så pass bra hållbarhet för att vara en citrusdoft. Dessutom har den ett djup och fler nyanser än en "plain" citrus cologne. På mig framträder tydligt en ton av havre.
AdG inleds med idel citrus: Lime, mandarin, citron och bergamott. I mellannoterna finns vatennoter, cyklamen, freesia och coriander. I basen cederträ, patchoulli, mysk och mossa.
Sammanfattningsvis en härlig doft som tyvärr inte passar så bra på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.