onsdag 3 januari 2007

Dagens doft - Jessica McClintock

Fortsätter på det igår inslagna spåret med solitära blomdofter. Idag har jag liljekonvaljdoften Jessica McClintock från den amerikanska modeskaparen med samma namn. Doften är frisk och blommig men den känns så tråkig. Det finns också en liten underton av plast som försvinner efter ett tag.
I toppnoterna finns bergamot, svartvinbärsblad och basilika. I mellanregistret liljekonvalj, ros, ylang-ylang och jasmin. I basen trätoner och mysk.
JMC är ok men kan inte jämföra sig med mästerverket Diorissimo. Den är min mammas signaturdoft vilket gjort att jag provat en annan konvaljdoft för egen del.
När det gäller solitära blomdofter ska jag nog när det kommer till kritan, hålla mig till min favoritblomma tuberosen. Det visar både dagens och gårdagens kritiska granskning. Tuberose dofterna är mycket mer dramatiska än de snälla konvaljerna och rosorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.