fredag 17 november 2006

Opie- och andra doftminnen

Minns mina första bekantskaper med Opium. Det var på det glada åttiotalet när min parfymgarderob inte var särskilt stor (se inlägg 13/11). Jag tullade på min fd svärmors flaska när svärföräldrarna var bortresta och kanske några gånger t o m när svärmor var hemma. FYYYYYY på mig!!! Det måste ju ha känts på lukten så om du läser det här (och känner igen det hela) så ber jag tusen gånger om ursäkt och levererar samtidigt ett stort TACK för att jag genom dina dofter bekantade mig med lite tyngre parfymer än jag var van vid hemifrån. Fd svärmor hade förutom Opium även ur- orientalen Shalimar, tuberosdoften Chloé och kryddiga orientalen KL. De gillade jag också. Sedan fanns lättare saker som Anias-Anais men den brydde jag mig aldrig om att ens testa. Jag fastnade för det tyngre artilleriet. Undrar vad som står i fd svärmors parfymhylla idag?
Hemifrån är jag van vid lättare dofter. Som framgår av mitt inlägg 1/11 så är min mamma i princip solitäranvändare av liljekonvalj-ros doften Diorissimo. Men det fanns också lite chypre ibland, representerat av den gröna Miss Dior och någon gång också light-orientalen Dioressence. Även den härliga, numera nästan omöjlig att få tag i, aldehydiska blå blomparfymen Je Reviens från Worth var stapelvara. Je Reviens är nödvändig att ha i parfymstyrka för i sin Edt form luktar den något helt annat. Tyvärr ryktas att de förändrat formulan i parfymversionen till det sämre de senaste åren. Hoppas att så inte är fallet. Någon enstaka flaska av Revlons gröna, banbrytande 70-talsdoft Charlie minns jag också. Andra doftminnen är farmors klassiska gröna chypre Ma Griffe från Carven och min ingifta fasters Apple Blossom från ? och är jag nästan säker på, nejlikedoften Bellodgia från Caron.

1 kommentar:

  1. Kul att läsa din blogg. Kommer att besöka den fler gånger. Nu för tiden är det lite "lättare" parfymer i hyllan såsom t.ex. Laura. För övr. märkte jag aldrig av att du "lånade" parfym, det var helt ok.(Kommentaren har jag skrivit hemma hos din fd. svägerska.)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.