Foto: Parfumista (c)
Chamarré är en skapelse i typisk Mona-stil: Pudrig, retro och nostalgisk. Den är klassad som unisex men jag tycker att den i sin karaktär är väldigt feminin. I Chamarrés toppnoter dominerar ett fint och tydligt lavendelackord. När detta tonar ut infnner sig en knastertorr pudrighet, det verkar helt enkelt som om mellanregistrets blommor levereras i puderform. Basnoterna känns som noter av pulveriserat trä. Trots att det finns både blommor, ambra och myrra i ingredienserna känner jag ingen sötma i doften. Jag slås helt enkelt av att Chamarré är en så totalt torr och osöt doft. Kanske är det avsaknaden av sötma som gör att Chamarré trots sin feminina karaktär klassas som unisex. Av beskrivningen kan det verka som om Chamarré bara är puder och pulver men det är intressant puder och pulver med nyanser, till exempel finns spår av animaliska noter men doften är absolut inte "lortig" som Monas häftiga Nuit Noire. Chamarré är en sådan där doft som i förväntan får näsan att dras mot handleden hela tiden: Vad ska hända in nästa fas? Doften är vilsam och ger en känsla av att nicka till framför brasan en grå och regnig höstdag. Även om de förstås inte doftar lika så förmedlar Chamarré en snarlik känsla som Lanvins Arpège. Dessutom påminner den i sin retro pudriga stil om en annan favorit i retro-genren Bois de Copaiba från Parfumerie Générale.
Betyg: 5
Noter: Aldehyder, lavendel, salvia, ros, iris, opoponax, chasmerean (mjuka tränoter), ambergris.
Turin är så ohyfsad mot Mona d Orio i Perfumes The Guide att jag vill ge henne en kram! Jag bara provat några få av hennes skapelser och Chamarré är inte en av dem tyvärr. Din beskrivning för tankarna till potpurri och det är en doft jag generellt avstår från att ha på kroppen.
SvaraRaderaHej Julia!
SvaraRaderaI såfall ett trä-kåda-myrra potpurri, inte det typiska med torkad ros, blommorna är mycket mer nedtonade. Men doftens "aura" (nu blir det flummigt) har något av den torra instängdhet som finns när man precis öppnar en burk med potpurri.
När det gäller Luca T så förstår jag inte att han inte håller i sär sak(kreation) och person. Vill han framstå som en seriös parfymkritiker måste han sätta sig över sina personliga åsikter. Att alla de av Monas parfymer som han bedömt skulle vara 1:or gör att jag minst sagt tvivlar på hans objektivitet.