torsdag 2 november 2006

Kajs parfym och Dagens doft

Min nya favorit är "mäcklaren" Kaj Modin. Vad är det som fascinerar? Tja, förutom att han är en urkul stereotyp över yrket så finns nog också en viss igenkänning: Har nått medelåldern och från att tidigare varit en som rundat andra är man nu själv ett rundningsmärke. I mitt fall är målet att det bara är temporärt. Bara insikten ger en plattform för nystart. Nu är det dags att på ett smart sätt utnyttja alla tidigare erfarenheter, se att mönstren upprepar sig och inte jaga livet ur sig som en ung, hungrig och naiv karriärist.
Tillbaka till ämnet: Vilken doft bär Kaj? Jag gissar att han splashar på sig något från Boss. Hyfsade dofter men utan någon särskild personlighet. Säkert också något från Armani och kanske Dior Homme till fest. Gällande Armani så gillar jag Aqua Di Gio TROTS att den ständigt parkerar på tio i topp. Dior Homme är en besvikelse. Dior kan bättre än så. Doften är för mainstream och inriktad på massförsäljning.
Kollegan Wilma då? Hon verkar var något slags misslyckat modeoffer men några ok dräkter/kostymer har synts. Tror inte att hon sjunker så lågt att hon sätter på sig dofter av J.Lo och Britney Spears men hon håller sig nog till topplistan för att känna sig trendmässigt säker. Äppledoft är ju hett för närvarande så Be Delicious från Donna Karan och Nina från Nina Ricci kan tänkas vara aktuella. Något från Calvin Klein, Gucci eller Escada är nog också troligt.
Dagens Doft
Vad har då en doftsnobb som jag applicerat idag? Vädret är kallt, snöigt men soligt och kräver inte en lika omfamnande doft som gårdagen men ändå något tungt och varmt. Efter diverse bryderier tassade jag ned i källarförådet (kylen räcker inte riktigt till) och plockade fram den gamla godingen Habanita, Molinards klassiska doft från 1921. Tänk Berlin, 20-tal, Der Blaue Engel, Marlene Dietrich (även om hennes signatur var Tabac Blond). Det är en lädrigt, träig oriental. Vaniljen känns rå och inte särskilt söt. Patchouli, sandel och ambra är väl harmonierade och så finns ett klassiskt ros/jasmin ackord. Själv känner jag också en ton av apelsinkärnor så bergamott ingår nog i någon form. Lite kuriosa: Först framställdes Habanita för att parfymera cigaretter! Vissa skulle kunna kalla Habanita för en tantdoft men allt beror på vilka referensramar man har (och själv är jag ju numera tant). Jag kommer att återkomma till ämnet tantdofter längre fram.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.