torsdag 30 november 2006

Doftdessert

Så här inför helgens frestelser kan jag föreslå ett ypperligt knep att spara kalorier: Satsa på en doftdessert i stället för de kaloribomber som vanliga desserter utgör. En doftdessert gör ingen fet.
Recept: Klipp först till ett antal doftstickor i normaltjockt, vitt "skriv"papper. Sedan görs ett urval av dofter som ska analyseras. Exempel på urvalskriterier: Dam eller Herr från viss/vissa doftkategorier. Dam och herr ur specifik doftkategori. Jämförelse mellan kategorier eller varför inte fritt ta fram några du vill sniffa närmare på oavsett kategori. Jag brukar instinktivt dras till några, så det löser sig av sig själv. Kul är att dofta på parfymer som man upplever som väldigt lika. När man sedan får dem på stickor brevid varandra så inser man att det ändå är ganska stora skillnader. Jag brukar ofta bli förvånad hur stor skillnaden kan vara och börjar tom tvivla på mitt luktsinne. Tre - fyra dofter per gång är vad näsan klarar av.
Vi blir oftast sittande med ett gäng herrdofter. Det är oftast mannen som börjar prata om någon av sina dofter och dessutom är han snabbast att ta fram de omtalade objekten. 

Dagens doft - Angel

Idag drogs jag som en magnet till den av många så hatade Angel från Thierry Mulger. Visst är den påträngande men jag tycker om den. Gillar särskilt den jordiga patchoullinoten som är särskilt tydlig på mig. Angel ansågs vara banbrytande när den kom 1992, "den första "gourmanddoften, innehåller noter av choklad, bär, karamell, honung och vanilj. Det är dock inte riktigt sant för redan 1955 kom Molinards Nirmala och den är så lik Angel att jag har svårt att hålla i sär dem. Nirmala är fruktigare och har någon blomton vilket Angel saknar. Patchoullins jordighet är tydlig för båda. Det sägs att T Mulgers mamma använde Nirmala så man kan ju gissa att TM beordrade parfymörerna Olivier Cresp och Yves de Chiris att göra en Nirmala look-alike. Ska prova Nirmala någon dag och känna vad skillnaden egentligen är, det är ett år sedan jag hade den sist.

onsdag 29 november 2006

Dagens doft - Ambre Molinard

Pust! Idag ligger jag efter med precis allt. Hinner dock rassla ner några rader om dagens doft: Ambre från Molinard. Doften kan sammanfattas i att jag luktar ren, våt, ulltröja. Det finns också lite söta, karamelliga toner i doften. Alltså som en ren ambradoft ska lukta. Hållbarheten under dagen är inte så bra så det gäller att spritsa på sig ganska mycket. 

Stiltips till SEB:s koncernledning

Eller närmare bestämt till VD, Annika Falkengren. AF har av bilder i pressen och på TV att döma, mycket snygga kläder och vackra (dyrbara) smycken. I de allra flesta fall är hon också "rätt" klädd. Men som för oss alla blir det ibland fel i kombinationen kläder-smycken-situation. I AF:s roll finns det dock situationer där det bara inte får bli fel.
Helfel blev det när SEB i slutet av september aviserade ett stort kostnadsbesparingsprogram som bla skulle innebära personalnedskärningar. AF framträdde då i TV och press i en i sig liten söt randig, lite sportig, rundringad kofta i glada färger. Till detta de vanliga flotta droppformade hängande pärlörhängena som AF verkar försöka göra till sitt signum och ett sk "dog collar" visserligen med små pärlor men ändå av den modell (också med små pärlor)som prinsessan Madelene har använt tillsammans med tiara vid galatillställningar. För det första vara smyckeprakten inte kompatibel med den lilla koftan. För det andra, och det som är det allvarliga, så var smyckeprakten och färggladheten så totalt fel i ett så pass allvarligt sammanhang som det är när personalnedskärningar aviseras. Signalen som skickades var: "Här spar vi kostnader och sparkar personal så att Annika kan fortsätta fylla upp sitt smyckeskrin".
Rätt outfit i situationen hade varit reguljär proper bankkostymering dvs mörkblå-/grå eller svart kostym/dräkt med diskret top eller blus. Till detta en helt annan nivå på smyckena: I öronen hade ett par diskreta creoler (utan stenar) eller ett par små (icke hängande) pärlor eller möjligen några små (icke hängande) ädelstenar passat. Runt halsen en diskret kedja.
Måste än en gång poängtera att det generellt sett är rätt att AF bejakar sin kvinnlighet och bär vackra smycken till glädje för omvärlden. Några dagar efter bottennoteringen ovan syntes AF i tidningen när hon överlämnade en fastghet som gåva till. Chalmers. Av bilden att döma (halvfigur) bar hon en lite festligare variant av mörk bankkostym/dräkt, lite ringad top och de stora pärlörhängena som enligt min mening var helt rätt i det här sammanhanget. Den riktigt konservative skulle dock påpeka att sådana örhängen inte bör användas dagtid och den ultrakonservative att hängande örhängen inte är förenliga med yrkessituationer överhuvudtaget. Tyvärr saknades pärlhalsbandet här. Vid detta festliga tillfälle och med den toppen, hade det kommit till sin rätt.
Man kan möjligen fundera över vilka signaler som AF:s tjusiga smycken sänder till SEB:s kunder. Det kan lätt tolkas som att banken behöver ta ut höga avgifter mm på kundernas bekostnad. Då sänder SHB:s något grå/beige VD Pär Boman ut betydligt kundvänligare vibbar. Han ger då inga signaler på lyxkonsumtion överhuvudtaget men det kanske är ett raffinerat knep....  

tisdag 28 november 2006

Mitsouko fortsättning

Nu har Mitsouko blommat ut i en mix av ros, torr persika, trä och lite våt mossa. Det kryddiga ackordet har trätt tillbaka. Mitsouko är en doft som utvecklar sig olika från gång till gång beroende på ens kroppsliga status (hormoner, sjukdom, stressnivå, vad man har ätit), dosering, väder, årstid etc. Doften är komplex och olika toner liksom balansen mellan tonerna framhävs på olika sätt. Det är mao ingen parfym man tröttnar på i första taget då den har så många överraskningar på lut. Det tar tid att tycka om M då den som så många andra "bra" dofter, inte är insmickrande från starten. M är verkligen ljusår från dagens enkla, kemiska och ofta linjära dofter. Mitsouko är i och för sig också en kemisk doft med bla syntetiska frukttoner. Men det är en helt annan klass och finess i M:s aldehyder än i dagens ofta ganska oförfinade dito.  

Dagens doft - Mitsouko

Mysteriet från det ärevördiga huset Guerlain, kreerad av Jaques Guerlain 1919, har jag valt idag. Om Mitsouko florerar så många myter, från långt innan begreppet story-telling myntats inom marknadsföringen.
Det är en speciell doft jämfört med dagens. Det är (liksom gårdagens Femme) en fruktig chypre med persika som tongivande frukt. Kryddor är också en tydlig komponent bland mellannoterna  och i basen självklart ekmossa och trä. I toppnoterna finns citrus och ros. Det är ganska stor skillnad mellan Edt och Edp, Edt:n är mer citrus och mer skarp och försvinner snabbare. Edp sitter bra och har en rundare, mjukare, djupare kryddigare doft. Femme är som sagt inspirerad av Mitsouko men har istället plommon som dominerande frukt och kummin är en tydlig krydda. Femme är kallare Mitsouko trots att den också är en varm doft. Femme känns också modernare. För att generalisera bör man nog ha passerat 35 för att bära upp Mitsouko medan Femme kan man börja med tidigare.

måndag 27 november 2006

Flankers

Appropå funderingarna om relansering av Femme i dagens doft. Läste nyligen i DI Weekend om sk flankers dvs att parfymhusen tar fram nya varianter på samma parfym för en ekonomisk användning av den initiala investeringen. Idag med all marknadsföring kostar det ca 100 miljoner att ta fram en ny parfym för massmarknaden. Då är det smart att återanvända doftbasen på en storsäljare och förändra den i olika riktningar tex göra doften lättare, tyngre, blommigare, mer orientalisk etc. Stilbildande exempel på detta är Diors Poison serie. Originalet kom i mitten av åttiotalet och har sedan följts av diverse varianter under de två kommande decennierna.
Fenoment har i och för sig alltid funnits. För de flesta parfymhus kan man känna en gemensam grundton oavsett doft, en grund som man alltid arbetar utifrån. Sedan kan man förstås även gå ytterligare steg upp i utvecklingstrappan och utgå från en till viss grad färdig storsäljande parfym och variera temat. Den strategin känner man av då och då dvs att en kommande doft är väldigt lik en tidigare fast den har ett helt annat namn. Det smarta med att döpa till det gamla namnet följt av ett nytt är att man får dem som tycker om originalet att också köpa de nya varianterna. Det blir så att säga en trygg variation för den mer försiktige parfymanvändaren.