fredag 15 april 2011

Passande klassiker 4 (4)

Foto: Parfumista (c)

Ursprungligen publicerat på min tidigare blogg "Parfumistans blogg" på Damerns Världs hemsida i januari 2008.

Så till det trevliga: Nedan ett urval klassiker som passar mig bra (vissa superbt) och som jag alltid trivs i.

Angel (Mugler) Högre makter har varit nådiga! Jag har turen att passa i Angel. Det är så härligt att få krypa in i Angels värme en gråkall dag om vintern.
Coco (Chanel) Har skördat mycket beröm i denna barockinspirerade skönhet. Tankarna går till päls, broderier på silkessammet och stora juveler. Också en vinterfavorit.
Fracas (Piguet) Tuberosernas drottning, ett andra skinn på mig. Föregångaren till moderna tuberosedofer som Carnal Flower och Tubèrose Criminelle. Fast Fracas är minst lika modern, den är tidlös!
Poison (Dior) Denna giftiga, fantasifulla kryddigt fruktiga oriental passar mig bra året om. Diorbasen slår aldrig fel.
Parfum d’Peau (Montana) Den här är svår precis som Fracas. På mig ingår den en slags kemisk förening med huden och övergår i en ny dimension. Har man turen att passa i den är den, liksom Fracas, gudomlig Parfum d’Peau är en stor, varm men ändå kylig, blommig, lätt lädrig, åttiotalschypre.
Cabochard (Grès) Denna höga, träigt lädriga chypre känns ren och befriande i dagens fruktigt blommiga doftdjungel. Maskulin och befälstagande.
Eau d'Hermès (Hermès) Denna kryddiga Eau vinner i längden. Den är alltid rätt och elegant. Som en Hermèsscarf.

Vilka är dina klassiska pärlor?

Kommentar 2011: Måste bara ha Parfum d'Peau någon dag. Herr Parfumista tjatar ofta om den.

4 kommentarer:

  1. Själv har jag nyss upptäckt Angel - älskar den! Upptäckte att jag måste haft förutfattade meningar om denna mysdoft. Eller så har näsan och hudkemin förändrats med åren... Andra klassiska pärlor för min del är Chanel Cristalle, Estée Lauder Estée och Balenciaga Cristobal. Alla måste doseras med viss varsamhet för att komma till sin rätt.

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    En spekulation i fallet Angel: Eftersom du är parfymintresserad och sniffar parfymer på ett aktivt sätt så tror jag att din referensram har breddats och utvecklats över tiden och att du därmed börjat uppskatta välgjorda dofter inom doftgrupper som tidigare fick tummen ned. Vårliga hälsningar Parfumista

    SvaraRadera
  3. Ja, det stämmer säkert. Numera vill jag gärna ha några stycken (eller många...) parfymer ur varje doftggrupp. För tio år sedan valde jag samtliga ur samma grupp. Förhoppningsvis, och helt säkert, har allt sniffande breddat smaken :-) /M v h Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej igen Lotta!
    Ja visst har man "behov" av representanter från olika doftfamiljer. Den enda jag inte känner för särskilt är den aquatiska/ozoniska doftfamiljen. Utom då herr Parfumistas New West från Aramis som är föregångare till hela Aqua-gruppen. Men jag ser den främst som en rökigt, träig doft. Glad Påsk! Parfumista

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.