måndag 21 juni 2010

MPG - Jasmine

Insjuknad i Daniel-febern har jag haft svårt att koncentrera mig på att skriva om doft.
Idag har jag i alla fall en mycket trevlig doft, ur ett parfymnörds perspektiv i allafall. Herr Parfumistas kommentar i morse: Du luktar stallkläder och häst. Som så ofta (han har onekligen en bra näsa ska erkännas) hade han rätt. Jag bar Mäitre Parfumer et Gantiers fina Jasmine, en dunkel, lortig, animalisk jasmindoft. Naturlig Jasminolja luktar nämligen häst och stall så många har svårt för doften. Men inbitna parfumistor brukar gilla det hela, ungefär som inbitna vinprovare gillar gamla viner med stallnoter. Minns när vi fick prova ett trettioårigt rödvin på Rabiega i Provance. Det var på den tiden V&S fortfarande hade kvar vingården. Det som slog emot oss var en intensiv doft av stall och häst. I samma stil är Jasmine men sötare och blommigare. Underbar på sitt sätt. En doft som jag inte borde ha dragits till idag, årets ljusaste natt. För den är ju inte direkt är något midsommarblomster precis!

Betyg 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.