måndag 31 maj 2010

Dior - Dune


Sanden saknas visserligen men i övrigt rätt stämning Foto: Herr Parfumista (c)

Diors fina tidiga trä-aquatiska-orientaliska  90-talsdoft Dune (skapad av Maurice Roger) är en av mina "all time favorites". Köpte den ganska direkt efter att den lanserades 1991 och har sedan dess alltid haft en flaska. Den flaska jag har nu är tio år så jag vet inte om doften förändrats sedan man förändrade kartongens utseende något.

Rent allmänt kan jag säga att Diors dofter har en bas som passar min hudkemi väldigt bra. Dune är på detta den doft som nog passar allra bäst på mig av de Diordofter jag har provat.
Dune är den perfekta, lätta men ändå otroligt hållbara sommar trä-orientalen. Den har aquatiska noter, men de är diskreta och inte kemiska utan harmonierar med träet och den lätta ambran. Dune känns som en träbit som spolats upp på en finkornig sandstrand och som ligger där och torkar i solen. En otroligt fin och solig doft som håller hela dagen trots att den "bara" är en EDT.

Betyg: 5

2 kommentarer:

  1. Jag är mycket förtjust i träiga dofter, men Dune passar inte mig. Tycker om doften på andra (men det är sällan man stöter på den numera) men på min hud luktar den inte bra. Riktigt illa faktiskt. Ingen av Diors dofter faller ut bra på mig. Fick Addict i present för något år sedan, men skänkte den vidare för t o m den blev unken på min hud. Så olika det kan vara

    SvaraRadera
  2. ...det är så roligt med parfymer. Varje doft (och doftbas förstås) får sin egen prägel när den mixas med bärarens hudkemi, så på så vis blir ju faktiskt varje parfym också unik.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.