söndag 9 maj 2010

Dagens Doft - Paestum Rose


Den här rosen är alldeles för ljus men vad göra. Mitt bildbibliotek är inte enormt. Foto:Parfumista (c)

Eau d'Italies Paestum Rose börjar där Montales Deep Rose slutar i en purpurfärgad ros som allt mer övergår i nästan svart. I PR är rosen en ingrediens som liksom ingår i mixen. Om man jämför den med Aoud Damascus häromdagen där rosen utgör bortåt 50% av doften som samspelar med övriga ingredienser som delar på restrande 50%.
Den mörka rosendoften är som tydligast i toppnoterna sedan finns den där tillsammans med rökelsträ, myrra, mycket patchoulli (som jag älskar, den ger rosor en dramatisk touch), något lite ormbunkslikt, en lagom dos cederträ (kan bli för skarpt och pepprigt med för mycket) vetiver och harts. Det finns såklart mycket mer i doften men detta är något om stilen. För mig är den främst mörk ros, patchoulli och cederträ. PR är skapad av den superhypade Bertrand Douchaufour och jag tycker att PR vid sidan av Dzongkha tillhör hans bättre skapelser.
PR är en mycket dramatisk och melankolisk doft, den passar året om men inte när det är som varmast. Perfekt denna kalla vår. Väldigt stark för att vara en EDT och kan lätt överappliceras vilket hände mig en gång vilket gjorde att jag inte vill använda doften på månader. Vid närmare eftertanke så påminner PR en hel del om Laliques fina Perles de Lalique , men den senare är tyngre på cederträet.

Betyg: 4+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.