onsdag 20 december 2006

Några snabba julklappstips..

...till Mrs O. Som första alternativ föreslår jag nya Nina från Nina Ricci. Jag hade ett prov på den tidigare i höstas som jag använde upp på en gång. Ett gott tecken, varför har jag inte investerat i Nina undrar jag nu. Nina startar med citrusnoter, har en diskret äppelton och blommor i mellanregistret. Det finns mycket trä i botten också vill jag minnas. Jag tror Nina blir doften man minns från 2006, den blir en klassiker. Nina har en mycket fin härstamning, den är skapad av två av nutidens supernäsor Oliver Cresp (bla Angel och Light Blue) och Jaques Cavallier ( bla Nu, Stella och M7) tillsammans. Enda abret är att många kommer att bära Nina den närmsta tiden men det lägger sig ju snabbt när någon ny superdoft lanseras.
En underskattad doft, som dessutom brukar säljas ut på rea i presentförpackning efter jul, är L´Eau par Kenzo. Doften är för övrigt också skapad av Cresp. Den är inspirerad av vatten i alla dess former och den inleds lite spritsigt grönt och mintigt. I mellanregistret finns bla lilja, peppar och persika och i basen cederträ, mysk och lite vanilj. Nackdelen med doften är att den inte har så bra hållbarhet under dagen. Det är anledningen till att jag inte har LÉau, än ialla fall.
Ett tredje, lite starkare alternativ, är Baby Doll Paris från YSL. I toppen grapefrukt, röda vinbär och rabarber. I mellanregistret bla ros , konvalj och kryddor. I basen cederträ, tonkaböna, sandelträ och lite vanilj. BDP gillar jag att ha på sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.