torsdag 3 mars 2011

Mer om doftval

Foto: Herr Parfumista (c)

Ursprungligen publicerat på min tidigare blogg "Parfumistans blogg" på Damerns Världs hemsida i november 2008.

Med tanke på mina inlägg om hur man ska gå till väga för att välja doft så finns det ytterligare en parameter som kan vara bra att ta hänsyn till: En parfyms uthållighet på marknaden, att låta tiden ha sin gång. De dofter som finns kvar några år efter introduktionen är i regel sådana som håller i längden och vissa av dem blir också klassiker. Dessutom har de hunnit falla i pris. Ofta är det bäst att satsa på den första doften och inte på någon av alla flankers som numera brukar följa en bra doft. Men det finns å andra sidan bra flankers som står på egna ben och som är helt nya dofter som Diors flanker-Poisoner, Coco Mademoiselle, Allure Sensuelle etc.

2 kommentarer:

  1. Mmmmm.... Älskar Allure Sensuelle och Coco Mademoiselle, tusen gånger bättre än föregångarna.
    Men vad det gäller Narciso Rodriguez är EDT. :n mycket bättre än EDP:n.

    SvaraRadera
  2. Hej A!
    Håller med dig i det mesta förutom att jag gillar Coco något bättre än Coco M. När det gäller Allure så passade den inte alls min kemi vilket däremot A Sensuelle gör. En riktigt pang-doft, jag gillar verkligen den liksom kittiga noten, en nor som också finns i Serge Lutens Chene fast jag gillar A Sensulle bättre. Och visst är NR EDT bättre än EDP, på mig i alla fall. Väldoftande hälsningar från Parfumista

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.