torsdag 2 december 2010

Upprört i parfymbloggsvärlden....

Ett litet mellanspel i julparfymskriverierna på grund av en aktuell händelse:

I förra helgen publicerade Brian på parfymbloggen ISTIA ett inägg där han tog upp hur pretantiösa och uppblåsta en del av de "stora" parfymbloggarna blivit. Läsarna tolkade det som ett angrepp på en speciell bloggare och så brakade det loss, läs gärna http://ismellthereforeiam.blogspot.com/2010/11/are-you-perfume-blogging-snob-take-this.html

Även om jag i sammanhanget bedriver en perifier och ofokuserad liten strunt-blogg utan någon typ av sponsring och dolda agendor så kan jag i och för sig känna att det är lätt att bli långdragen, utsvävande, pompös och uppblåst. Det blir lätt så när jag som nörd går in i och ska beskriva inom det ämne som är det stora intresset. Tycker man (som jag) dessutom om att skriva, vilket nästan är förutsättningen för att ha en aktiv blogg, är det än mer risk för att falla i den pretansiösa fällan

Det gäller alltså att ta parfymbloggandet för var det är: Ett sätt att dokumentera sin parfymhobby och inte som en potentiell inkomstkälla eller ens möjlighet att få bidrag till hobbyn i form av prover. Varför skulle PR-firmorna/ parfymfirmorna besvära sig med det? Som parfymbloggare kan jag ju ändå knappast skriva om en doft utan att nämna dess namn. Måste vara toppen med sådan gratisreklam (även om det är på marginalen). Mer effektivt att satsa fringisarna på skönhetsredaktörer inom media som når så otroligt många fler, både i TV, tryckt form och genom web-upplagor

Varför ska då jag, den till synes bittra och helt frivilligt utnyttjade parfymbloggaren : ), överhuvudtaget lägga ut min hobbydokumentation på nätet? Vore det inte bättre att hålla allt för mig själv så att de kommersiella krafterna inte kan sko sig på det idoga gnetandet med små inlägg? Skälet till att publicera alltihop är att det är roligt att ha en dialog med andra parfymintresserade. Dessutom erbjuder nätet bra verktyg för att strukurera och spara skriverierna. Vidare är det spännande att följa sin "stilistiska" utveckling över tiden.

Ska bli spännade att se om det blir någon fortsättning på den inslängda brandfacklan från Brian. Det är alltid kul när sprakar till lite i en annars så lugn del av bloggosfären som parfymnischen ändå är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.