tisdag 24 april 2007

Dagens doft - Roma


Bild:Perfume Mart. com

Roma från Laura Biagiotti 1988 är en gammal favorit som jag haft sedan tidigt nittiotal. Det är risk för att bli långrandig i beskrivningen av denna gröna, pudriga och samtidigt fräscha oriental.
En lite bitter lite limeskalsaktig, grön start (bergamott, svartvinbärs blad, mint) följs av ett ljuvligt pudrigt mellanregister (sandelträ, ros, jasmin, liljekonvalj, hyacint) och en torr varm bas med vanilj, myrra, ambergis, civet, castoreum, patchoulli, mossa. Som synes en komplex doftblandning som ändå finns så lätt tillgänglig i nästan varenda parfymaffär och till ett rimligt pris.
Jag har dessutom turen att Roma är som klippt och skuren för min hudtyp. Den sitter dessutom bra (Edt) och har en tydlig närvaro. Ett aber finns dock: Roma kan framkalla svår huvudvärk/migrän i kombination med mycket kaffe, värme och stress. Har hänt mig flera gånger. Men jag känner mig för den skull aldrig äcklad av doften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.