torsdag 12 april 2007

Dagens doft - Crystal Noir

Versaces Crystal Noir från 2004 har jag beskrivit tidigare, 18/11 närmare bestämt. Det är en doft som en del parfymsnobbar rynkar på näsan åt men som de samtidigt erkänner att de inte kan låta bli att tycka om. Varför dessa nässnörpningar? Jo, det är en rakt igenom kemisk doft, gjord enligt senaste teknik. Inga naturliga ingredienser här inte. CN är en modern vitblommig oriental (gardenia, tuberose) som sägs ha ozoniska toppnoter. Rätt tunga luftnoter i så fall. Det finns en tropisk men torr fruktighet i doften: cocosnöt och något som påminner om fikon. Allt vilar på en mysk och ambrabas som inte känns som den traditionella. Även om mysk och ambra vanligen är syntetiska så luktar de här på ett annorlunda sätt. Nytänkande helt enkelt!
CN passar väldigt bra på mig och jag tycker bra om den, det brukar liksom hänga ihop. Doften är tydlig och tar viss plats i rummet. Den sitter också till dagen därpå trots Edt-version. Skulle kunna bli något av en signaturdoft om jag hade en liten doftgarderob. Mannen tycker att det är det bästa jag har haft på mig på ett bra tag. Blev först t o m anklagad för att ha tagit av hans Salvatore Ferragamo,en doft som för övrigt har myckt fikon i sig.
CN passar alla årstider utom när det är som varmast på sommarn. Råkade använda den en sådan dag i somras och då blev den för överväldigande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.