tisdag 9 november 2010

Chanel Coco Mademoiselle Edp – Recension

Ursprungligen publicerat på min dåvarande blogg Parfumistans Blogg på Damernas Världs hemsida i mars 2010. 
Coco Mademoiselle Edp har varit en tuff utmaning för mig, något som jag gillar med parfymer och som oftast är ett tecken på god kvalitet. Jag har provat den några enstaka gånger genom åren och det har nästan alltid misslyckats. Coco Mlle är mycket känslig för kringfaktorer, den ska till exempel inte provas på huden i affären utan direkt efter avslutad dusch. Olika aspekter av doften framhävs beroende på årstid, mer värme på sommaren och den coola, rena patchoullin/vetivern på vintern. Coco Mlle kräver en låg dosering, absolut max sex tryck, fyra är nog idealt. Den är på gränsen till huvudvärksframkallande för mig under ganska stor del av dagen. Jag uppskattar den som mest så där arton timmar efter applicering, då lugnar doften ner sig i den rena patchoulli/vetiverbasen.

Coco Mlle Edp är en powerdoft som gjord för förhandlingar och situationer där det krävs skärpa från bäraren. Dock är det en doft som kräver att bäraren är taggad och på hugget redan när den appliceras. Är självförtroendet inte redan på en ganska hög nivå finns risken att Coco Mlle tar över och snarare sänker bärarens självförtroende. Den drar inte, som exempelvis Montans Parfum de peau och Estée Lauders Knowing, upp bärarens självförtroende utan kräver som sagt att det redan finns där. Då stärker Coco Mlle Edp upp det ytterligare. På så sätt är den en mycket utmanande doft.

Nu när jag kommit på god fot med Coco Mlle är jag ganska säker på att det blir en flaska när provet är slut. Den är ett exempel på hur fina och välgjorda dofter man faktiskt kan hitta i en normal parfymaffär, bara man tittar bortom tio i topp-listorna. 

Betyg 4+

Kommentar november: Lite mer av Coco Mlle- provet kan komma väl till pass när jag ska hålla föredrag nästa fredag. Betyg 4.

8 kommentarer:

  1. Hej Parfumista! Hoppas att du mår bra i snöstormen! Har nu fått en impuls att köpa Couture Couture by Juicy Couture,men aldrig kännt den.Känner du till den?Mvh. parfymAnna.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Tackar, tog mig fram trots allt, hoppas du också kommit hem lyckligt. Har bara luktat på den första Juicy Couture, den med tuberose, som är riktigt bra. Har inte sniffat på CC dessvärre. Är så insnöad :) på vissa parfymhus så jag missar mycket.
    Många snöiga hälsningar Parfumista

    SvaraRadera
  3. Jag dras till Chanelparfymerna med en slags hatkärlek. Har både Coco Mlle Edp och Cristalle Edp och båda dessa är fantastiska vissa dagar och för påträngande andra. Funderar nu som bäst på Nr 19 eller den mer mainstreamaktiga Chance Eau Tendre.

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Har samma upplevelse ungefär av Chanel. Ibland slår de liksom helt fel med "kemin" och blir för mycket. Petigt med doseringen också, väldigt lätta att överdosera. Ta no 19 : )(säger grön-doftsfantasten!!)mvh Parfumista

    SvaraRadera
  5. Hej Parfumista!
    Ja, det blir nog Nr 19 när andan faller på och plånboken tillåter ;-). Gillar gröna dofter och använder t ex Guccis Envy och Roseberry från Les Parfums de Rosine då och då. Trevlig helg önskar Lotta

    SvaraRadera
  6. Hej Lotta!
    Envy är mycket bra men farlig. Den är lätt att överdosera vilket hände sist när jag hade den för 1,5 år sedan. Har inte känt för den pga överdosen då men det är dags att ha den snart igen. Har en liten skvätt kvar i en flaska sedan millenieskiftet, börja nästan bli vintage : ) Roseberry har jag tyvärr inte sniffat på. Trevlig helg du oxå önskar Parfumista

    SvaraRadera
  7. Klockren beskrivning!!!! Ska köpa min tredje flaska precis men är i valet att köpa den svagare kroppsmisten istället för edt denna gång. Säljaren ville spraya den på min hud men var tvungen å säga nej just p g a min dag inte är på topp - trött huvudvärk. fick bli test på en sticka istället. :)

    SvaraRadera
  8. Tack, Mlle är som sagt inte lätt att tas med. Har du testat Coco Noir, den kan vara ett alternativ om man inte tar för mycket av den, för då kan de bli lite för söt

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.