tisdag 2 april 2013

Chanel Les Exclusifs - Chanel No 22

Picture: Greta Garbo in a publicity still for Wild Orchids (1929)
Photo 
by Ruth Harriet Louise for Metro-Goldwyn-Mayer studio, (this
work is in the public domain) Wikimedia commons
A softer, more flowery version of the icecold, aldehydic, marbel beauty Chanel No 5 that was released 1921, a year before Chanel No 22. Both these classics were created of Ernest Beaux (as usual when it comes to the oldest Chanels). The No 22 I have tested is the Edt-version from the Les Exclusifs Collection and it’s of course just in the case with No 5 reformulated since 1922.

No 22 starts with an elegant, subdued white floral but sparkling aldehydic accord, reminiscent of No 5 but softer and somehow less aggressive even if a huge dose of delicate aldehydes. After a while the dry, gunpowder note that I appreciate so much in different strengths and interpretations, comes through. It’s a smooth and finetuned version of the gunpowder of Lorenzo Villoresi Teint de Neige, Mona di Orio Les Nombres d'Or Ambre and Antonio Visconti Temps d’Hiver. The white flowers, with a note of tubereuse with a light and pleasant almost nailpolishnote coming forward, is still there and now and then a slight tart, orange-citrusy note glimpses by. When No 22 settles down in a slight powdery, soft incense base where a light, fresh vetivernote, balanced some sweetness, is clearly present. In the later stages of the basenotes, the smooth incense becomes clearer as also the dry, almost transparent vanillanote.   

Chanel No 22 is a seamless blend with a timeless, sophisticated, elegance, a fragrance for a timeless beauty like Greta Garbo. It’s a fragrance which makes most of the contemporary perfume selection to appear as rude and loud. Even the elegant Chanel No 5 seems a bit unpolished compared to the most refined No 22. It’s like No 5 could be imaged as the pushy, extrovert older sister and No 22 as the quiet, intellectual and refined little sister. Chanel No 22 has an almost regal aura and I can see it be worn by a royalty by some reception. It’s a real pleasure to wear and a fragrance that makes me think of cleaning out considerably in my fragrance collection. Sillage is close and longevity almost for 24h.

Those who like interpretations of aldehydic, powdery, elegant fragrances as for example Puredistance Opardu, MDCI Chypre Palatin, Montale Powder Flowers and Oscar de la Renta Esprit d’Oscar will probably also like Chanel No 22.

Rating: 5 

Notes: Aldehydes, bergamot, neroli, peach, jasmine, tubereuse, ylang-ylang, rose, iris, vetiver, vanilla, incense

4 kommentarer:

  1. Älskar Chanel No 22 och ångrar att jag inte köpte den när jag var i Paris i höstas! Även Esprit d´Oscar står på önskelistan så din iakttagelse där är korrekt.

    SvaraRadera
  2. När man känner så är det definitivt en doft som passar ens stil och som man därför "behöver". Risken finns att No 22 kan drabbas av kommande restriktioner (om de går igenom)No 5 är ju enligt vad som går att läsa i ämnet ordentligt hotad.Men det kanske och andra sidan är på kemisk finlirnivå, kanske blir bara dofterna mycket svagare och undflyende på det sätt som jag tycker att många av senaste årets lanseringar blivit däribland nya Chanel 1932.

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör också Chanel no 22 älskarna!
    No 22 är en verklig pärla!
    Jag använder den och Chanel no 5 elixir sensuel under vinterhalvåret, tycker de är perfekta vinterdofter!
    Är jag kanske den enda som åker Vasaloppet i Chanel no 5? ;)
    Jag funderar lite på en vårdoft i samma anda, har du något förslag?
    Tack för dina fina beskrivningar av parfymer, jag läser allt!

    SvaraRadera
  4. Tack Eva :-) Låter vettigt att köra Vasan i No 5 tycker jag, man ska ha dofter man trivs med i de mest oväntade sammanhang. När det gäller vårdofter: Dels ovan nämnda Esprit d'Oscar, Puredistance Opardu och den något blommigare men eleganta nytolkningen av Ivoire från Balmain.

    SvaraRadera