måndag 8 november 2010

Chanel Coco Mademoiselle Edp – Beskrivning

Ursprungligen publicerat på min dåvarande blogg Parfumisans Blogg på Damernas Världs hemsida i mars 2010. 
Coco Mademoiselle Edp skapades av Chanels mångåriga husnäsa Jaques Polge 2001. Coco Mlle är ett tidigt exempel på den så kallade nya chypren, dvs en omdaning av chyprefamiljen på grund av den självreglering gällande ekmossa som doftindustrin infört för att ligga i fas med EU-regleringar. Coco Mlle är en blommig chypre som vilar på en disktinkt vetiver och patchullibas. Året efter kom Coco Mlle i Edt-form och i den versionen har man lagt till fruktighet och den klassas också som en fruktig chypre.

Coco Mlle Edp är en strikt doft perfekt till den mörka dräkten och den krispigt vita skjortan. För mig är den mer en tuff madame än en ung mademoiselle. Den har, namnet till trots, inte mycket gemensamt med föregångaren den barockt orientala Coco. Förutom då att den är mycket väl komponerad, noterna och ackorden flyter i varandra i en perfekt harmoni. Man känner också igen Chanel-basen i båda dofterna även om de tillhör olika doftfamiljer.

Coco Mlle Edp inleds med bergamot och apelsin. I mellanregistret finns ros och jasmin och i basen vetiver och patchoulli. 

Recension i nästa inlägg

2 kommentarer:

  1. Hej Parfumista! Det här är min absoluta favorit,den enda jag köper om och om igen.Skulle jag anta utmaningen att bära samma doft en hel vecka,får det bli denna.Ha en bra dag! Mvh. ParfymAnna.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Testa en vecka (säger jag som just klarat utmaningen!!!). Om du gör det vore det kul att höra hur du känner efter veckan osv...
    Ha en bra dag du oxå!
    Parfumista

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.