onsdag 13 oktober 2010

Dior - Tendre Poison – Beskrivning

Foto: Parfumista (c)

Rotandet i arkiven gav resultat, review:en av Tendre återfunnen, så varför inte en liten gift-dos till...

Ursprungligen publicerat på min tidigare blogg "Parfumistans blogg" på Damerns Världs hemsida i maj 2009.
Tendre Poison skapades av Edouard Flechier 1994 och är huset Diors svar på Grès gröna succé Cabotine som kom några år tidigare. TP är blommigare och varmare (apelsinblomma, sandelträ och heliotrope) än Cabotine som är mer spritsigt fruktigt kryddig (kardemumma, cederträ och ingefära). Annars delar de blommor som ros och tuberose i mellanregistret. Apelsinblomman och det gröna galbanumet är de noter som blir särskilt tydliga på mig i TP. Jag tycker mycket om båda dofterna som har ett slags fräschör men ändå ett djup och bibehåller bärarens intresse under hela sin utveckling.

Tendre Poison inleds med mandarin, rosenträ, bergamott och galbanum. I mellanregistret finns ros, tuberous, freesia och apelsinblomma. I basen sandelträ, vanilj, heliotrope och mysk.

Recension i nästa inlägg

Kommentar hösten 2010: Passar bra idag också särskilt med tanke på att både grönt och stor-vit-blommigt ligger i tiden.

2 kommentarer:

  1. Hej Parfumista!Hoppas att du mår bra.Jag är så sugen på Agent Provocateur Eau Emotionelle eller Maitresse.Vilken är bäst?Orginalet är lite för kraftfullt för mig,men fin.Snart dax att välja juldoft också,alltid lika härligt.Kan du inte skriva lite om typiska juldofter,kryddiga godingar.Hälsningar Anna.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Bra idé om juldoftsinlägg. Återkommer med det lite längre fram, det lite kallare vädret bidrar till inspirationen. När det gäller valet av AP doft så skulle jag ta Maitresse. Inte för att den är "bättre" utan för att jag tycker att den är mer intressant. När jag provade den hade den en på gränsen till illaluktande start (vilket är ett positivt tecken när det gäller fortsättningen på en doft)något som liknade den söta doften av "instängd kakburk" vilket också finns i mycket mindre omfattning i Burberry London. Eau Emotionelle sägs vara en light-variant på originalet, och eftersom jag gillar originalet har jag inte funderat på att testa EE. Får ta och göra det någon gång...Hoppas du får en bra helg! Mvh Parfumista

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.