söndag 22 augusti 2010

Leve Mainstream! - 2

De senaste dagarna har jag verkligen börjat uppskatta mina under en längre tid försmådda mainstream-dofter igen. Herr Parfumista har i flera år tjatat om att " det är inte märket, niche eller mainstream som är viktigt, det är DOFTEN, glöm allt annat". Rent förståndsmässigt har jag anslutit mig till detta men känslomässigt har jag nog ofta värderat nichedofter högre, dvs att de börjar med ett positivt försprång vid utvärderingen som en stackars mainstreamdoft inte får. Tittar man på doftgurun Luca Turins femmor (högsta betyg) i The Guide så är det också en blandning av mainstream och niche.
Min återupprättelse av mainstream tror jag utlöstes av att herr Parfumista för ett par veckor sedan hade fyndat en Dior Homme Cologne till halva priset. Fin, välkomponerad, ostressande (den kräver inte en massa analys) doft som sitter hela dagen, även på en parfymätande hud som herr P:s. Det fick mig att i min tur börja damma av några fina mainstream som jag har. Liksom att ta en liten sniffrunda, näsan orkar ju bara fyra dofter åt gången för att generalisera, i en "vanlig" parfymaffär.
Mer kommer om min nya "mainstream obsession".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.