torsdag 6 maj 2010

Montale

För tre år sedan blev jag förälskad i Pierre Montale dofter. Pierre har under många år varit parfymör åt det saudi arabiska furstehuset. Under tidigt 2000-tal startade han sitt eget parfymhus och hans dofter kombinerar det arabiska och det västerlänska parfymeriet i den kraftfulla Oud-serien. Även den ordinarie EDP-linjen består av kraftfulla kvalitetsdofter. Montale kritiseras ofta för att han ger ut så många dofter och att de är snarlika. Visst har tex oud-serien sin gemensamma nämnaren ouden och oftast rosen men jag känner ändå varje doft som en egen "individ". Kritik har även framförts att de senare ouderna inte är lika bra och att de är för lika vanliga dofter. Men jag tror att det beror på att hard-core oud-lovers vill att den så typiska oud-noten ska dominera. Jag tycker att både hans tidigare oud-starka kreationer och hans senare oud-svagare blandningar har sitt berättigande. De kompletterar varandra. Montale är en av mina absoulta favoritlinjer, jag tror till och med att det är den absoluta favoriten, vid sidan av Andy Tauer förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.