torsdag 19 juli 2007

Lektyr för hängmattan

Har slukat i mig en helt underbar liten komprimerad stilguide i pocket, "Elegans" av Geneviève Antoine Dariaux. Där är det ord och inga visor och jag är fullt på det klara med att jag möjligen kan lyckas få till en hyfsat tidlös stil men jag kommer ALDRIG att bli elegant.
Boken är kryddad med självsäkra uttalanden. Som tex när Mme Dariaux orerar om smycken: "En förlovningsring är ofta det enda äkta smycke en kvinna äger. Därför bör stenen, om jag ska vara hänsynslöst uppriktig, inte vara alltför blygsam till formatet - ska vi säga inte mindre än tre karat - för en pytteliten diamant nedsläppt i ett hav av platina är visserligen rörande men samtidigt en smula patetisk".  
Boken går på i samma roande stil och jag fick mig många skratt samtidigt som det finns en hel del bra tips att ta till sig från Mme Dariaux, tex den gamla basregeln att satsa på få plagg/accessoarer med bra kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.