onsdag 1 november 2006

Intro med Dagens doft

Jag kategoriserar mina skriverier om parfymer som mode eftersom om man inte har satt på sig parfym så är man definitivt inte färdigklädd. Parfymen uttrycker din sinnesstämning, matchar dina kläder, understödjer dina aktivteter under dagen, anpassas efter ditt tillstånd etc. Mer om detta senare. Parfymernas uttryck är kort sagt oändlga och universella.
Jag är en självlärd parfymkännare/samlare som varit doftintresserad så länge jag kan minnas. Hade jag varit ung på nytt hade jag sökt in på parfymörutbildningen i Grasse och satsat på en karriär som Näsa. Självklart är jag långt ifrån fullärd men jag måste säga att jag slår de flesta parfymsäljare på fingrarna när jag är på det (elaka) humöret. Det är tyvärr inte så ofta man träffar på säljare som man kan föra en dialog med som ger något större utbyte. Och det gäller även på De Stora Varuhusen som satsar stort på doft. Mer om detta längre fram. 
Min styrka ligger på lite äldre parfymer, de som klarat sig kvar på marknaden. Jag har svårt för tio i topp, de flesta luktar likadant, även om så klart även framtidens klassiker finns bland dessa. Men jag väntar i regel till den värsta hypen lagt sig och det naturliga urvalet gjort sitt.
Första doftminnet är min mammas Diorissimo, en doft som så perfekt kemiskt förenas på henne att det är svårt att slå. Till skillnad mot henne är jag en multiparfymanvändare, har svårt att ha samma doft två dagar i rad. Min man hävdar att man bör ha doften två dagar i rad så att man lär sig umgås med den. Ligger något i det men jag är så otålig! Även han är en stor doftfan något som är nödvändigt när nästan en hel kyl fylls av parfymflaskor. Jag kommer att återkomma på temat förvaring längre fram.
Doftmässigt är det så skönt att det är höst, idag tom vinter. Redan under sommaren börjar jag längta efter att få använda tunga dofter igen som orientaler, täta trä, blom- och chypredofter. Är så trött på sommarens fräscha, citrus-, vatten-, blomdofter för närvarande. Gillar de tyngre bättre även om jag på vårkanten kan längta till lättare vår och sommardofter. Nu är jag inte helt rigid utan kan ibland sätta på mig en typisk sommardoft på vintern, men jag sätter inte på mig en tung oriental på sommaren, det blir too much.
Dagens doft
Idag med snö, blåst och rusk krävs en varm, omfamnande doft. Med fördel något orientaliskt. Kände dock inte för något sött eller blommigt så jag valde en kryddigt, träig oriental (kan inte känna just några söta inslag) Organza Indecene från Givenchy. Den är tät, hållbar och förutom krydda och trä finns även en ton av mörk (99%) choklad och lätt blyertspenna i toppnoten. En feel good doft helt enkelt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.